Tuesday, February 1, 2011

Maklumat peringkat warna amaran banjir(merah,jingga,kuning).


Tengok news kat tv. Cerita pasal banjir yang baru melanda Johor. District yang tinggi pun kena jugak; iaitu Kota Tinggi. Kesian nama je la yang tinggi, tapi still area rendah sebenarnya. Selalu sangat Kota Tinggi banjir even namanya Kota Tinggi.
Ok tinggalkan dulu kisah tu, bukan suruh tinggal terus cerita ni. Nak mengomel la kejap ni.
Pasal apa? ok hari ni ulasan, comment aku adalah pasal banjir peringkat merah di Johor sekarang, peringkat jingga kat Kelantan hari tu.
Ni picture kat Brisbane sekarang ye,saja pilih sebab air dia coklat.
Korang tengok berita kan, pastu pemberita dok la sebut segala peringkat colour nih. Rasa bengang tak bagi sesiapa yang tak tau pasal kod warna amaran banjir ni. Aku dengar pun bising jugak. Adeh la...apa segala colour keluar nih, ingat semua orang ni orang meteorologist ke apa, semua stage/colour amaran banjir tau. Kalau nenek aku tengok je grenti la dia tanya pasal segala colour yang orang tv tu sebut, colour kuning, jingga n merah semua depa sebut.
Ni untuk pengetahuan orang yang pandai la cari maklumat hehehe( rasa-rasanya dah betul dah ni). Tapi nenek aku tak mungkin baca blog aku untuk tahu segala macam flood stage/colour ni. Yang nenek aku tau, kalau banjir je, air grenti la colour coklat, kuning sebab warna selut, lumpur segala tu. Er kalau sungai Klang pulak melimpah agaknye warna air jadi kelabu or hitam, banjir peringkat hitam tu..hahaha. Ok enough about nonsense.
Information about flood(ni pun aku agak-agak coz aku tak faham sangat bahasa sains ni, ciri-ciri dia lebih kurang sama kalau ikut kefahaman aku ni hehehe). Ni aku bantai yang pasal information amaran cuaca buruk dalam laman web Malaysian Meteorological Department. For more detail, information please visit the link given Malaysian Meteorological Department. So, to know whether aku dah translate bahasa sains dengan betul ke salah. tengok je kat situ ye.
  • peringkat Kuning = bukan peringkat kritikal. Hujan yang kadang-kadang sederhana dan kadang-kadang lebat yang sekejap-sekejap selama berhari-hari yang memungkinkan banjir bagi kawasan tanah rendah..
  • peringkat Jingga = juga bukan peringkat kritikal tetapi lebih kritikal dari peringkat kuning. Hujan sederhana dan lebat yang turun berterusan (macam kat kelantan hari tu, hujan tak berhenti- kejap lebat, kejap sederhana, kejap renyai-renyai tapi tak berhenti lah.)
  • peringkat Merah = amaran peringkat tertinggi banjir. hujan lebat yang membawa banjir yang teruk.

No comments: