Thursday, January 8, 2009

Palestinian...

*note: aku italic semua Bush yang bermaksud G.W. Bush sebab otak dia memang senget. Stupid, idiot, moron, abysmally fool!!! Dah abis ayat dah nak menyatakan kebangangan setan bertanduk 100 ni.

Ingat aku pada poem Naomi bila aku terbaca apa yang tertulis kat paper minggu ni. Melihat wajah kanak-kanak kecil yang innocent bermandi dengan darah. Ia seolah-olah seperti satu fenomena biasa di dunia sana. Wajah mereka mengambarkan sengsara tetapi tiada lagi air mata di wajah mulus mereka, Cuma darah, darah yang mengalir. Tetapi mereka tetap melangkah gagah dicelah-celah runtuhan. Air mata aku mengalir dalam hati (tahan air mata) bila terpandang wajah mereka. Mayat-mayat yang masih kecil. Mereka lahir ke dunia untuk menjadi mangsa kekejaman. Siapa yang akan berdiri untuk mereka???

Sakit hati aku bila terbaca kenyataan Bush yang Israel bertindak kerana ingin mempertahankan diri??!!!!!! Jahanam betul setan tu. Isyk nama pun Bush, people should beat the Bush to make lot of people happy because Bush is bush!!!! Memang patut kena tebang, menyemak je, nama pun semak!! Weh dia tengok ke tak yang siapa yang tengah serang siapa??siapa yang lagi kuat? And siapa yang banyak mati dek penangan Israel laknat tu!!!? Sakit jiwa aku bila ada kenyataan setan tu. Don’t beat around the bush but do beat the Bush!

How about Arab world? Ha yang ni satu, apa yang dia buat pulak? What does a true Arab do now???? Jerit je ke? Tak nak tolong? Try korang baca poem ni. Poem ni poem yang dah lama dalam simpanan aku. Memang favourite aku kalau poem. Aku banyak simpan poem. Bila terbaca je berita kat paper, teringat aku poem Naomi, memang sesuai sangat la dengan keadaan sekarang. Aku selongkar balik folder poem aku. Dapat apa yang aku cari. Yang ni khas kerana Naomi ada darah arab (palestinian blood lagi tau and American blood pun ada, ayah dia palestinian) dan dia sendiri bercakap pasal Arab people and people who thought ‘they’re civilized (American)!’ stupid idiot moron Bush; siapa lagi la makhluk yang perasan nak mampus kalau tak si setan Bush yang patut kena tebang nih, civilized la sangat!!!!!! Yang betul gan salah pun tak dapat beza, otak dia nih otak udang ke apa?

Apa kisah pulak dengan si Obama? Dengar kata dia pun ada pro-Israel, betul ke? Jom nilai...

Kisahnya dah didengar sebenarnya, kita jangan nak butakan mata pulak. Have you seen newspaper within this week? Ada nampak tak comment from Obama? Aku takde nampak la pulak komen dia. Hai kawan yang dianggap kawan nih nampaknya automatik bisu? Ke dia dah koma? Kawan aku Tommy and Wawa selalu cakap bila dah lama tak dengar berita pasal kengkawan yang lain ’dah arwah gamaknye, arwah tu baik orang nye’ ha baik le sesangat si Obama ni. Hari tu mulut berkicau je pasal serangan kat india, sekarang ni senyap lak. Memang dah putus nyawa ke? Tak nak la pakai arwah coz arwah tuk orang Islam. Orang yang lain agama lak ,mendiang. Tapi cam panjang sangat je.

So apa penilaian korang pasal Obama? Aku punya la sokong dia dulu dengan harapan dia boleh mendamaikan sedikit keadaan sekarang yang cam hapa tah. Bila ditanya oleh dunia arab, kenapa Obama tak berkicau? Jawapannya: ’cuma satu je yang patut komen dalam satu-satu masa. Takkan la dalam satu negara ada dua orang president dalam satu-satu masa’. Apa la punya ayat. Budak kecik boleh la nak kelentong. Ni orang yang dah terlebih makan garam sampai masuk wad pun ada dah, tak guna nak menipu la. Hari tu boleh je berbunyi masa kes serangan kat India. Should we wait till Obama come to power? Ok ok sama-sama kita saksikan la. Walaupun aku malas nak tengok dah drama dunia tapi apa boleh buat, nama pun hidup atas dunia kan….

*aku paling suka last stanza.

Poem: Blood

"A true Arab knows how to catch a fly in his hands,"
my father would say. And he'd prove it,
cupping the buzzer instantly
while the host with the swatter stared.'

In the spring our palms peeled like snakes.
True Arabs believed watermelon could heal fifty ways.
I changed these to fit the occasion.

Years before, a girl knocked,
wanted to see the Arab.
I said we didn't have one.
After that, my father told me who he was,
"Shihab"--"shooting star"--
a good name, borrowed from the sky.
Once I said, "When we die, we give it back?"
He said that's what a true Arab would say.

Today the headlines clot in my blood.
A little Palestinian dangles a truck on the front page.
Homeless fig, this tragedy with a terrible root
is too big for us. What flag can we wave?
I wave the flag of stone and seed,
table mat stitched in blue.

I call my father, we talk around the news.
It is too much for him,
neither of his two languages can reach it.
I drive into the country to find sheep, cows,
to plead with the air:
Who calls anyone civilized?
Where can the crying heart graze?
What does a true Arab do now?

Naomi Shihab Nye

No comments: