Wednesday, March 9, 2011

My Compliment for First Home Scheme(Skim Rumah Pertamaku)

nice house kan, but aku bukan nak rumah yang ada patung segala tu. Saja je amik pic ni.

Pagi tadi masa on the way to my office, aku dengar la fly.fm. (FM107.40-Kelantan) Pagi-pagi aku suka nanti berita, ye la nak harap aku baca paper pepagi buta cam ni, paper pun aku belum jumpa lagi. Tetiba ada pengumuman kat berita pasal 'Skim Rumah Pertamaku'. Rasa macam mimpi je bila dengar. Aku memang tengah dok terfikir mana nak buat pinjaman. Nak harap loan kerajaan, memang aku tak dapat lagi lah nak buat cause aku pun belum confirm jawatan lagi. huhuhu. kan best kalau dapat loan kerajaan, sikit bayar interest dia. Skim ni untuk orang yang pendapatan RM3000/RM3k kebawah (aku la tu hehehe), umur bawah 35tahun(pun aku jugak). Aku pun nak ada rumah sendiri jugak even still muda( muda lagi ke? ye la kan umur aku baru berapa?25tahun belum pun jejak 26), nak wat rumah sewa hehehe. Ada side income yang terjamin ni, pelaburan aku untuk hidup la.*update=still nak orang yang dah 6bulan bekerja.
Ni link cerita dia - my first home scheme
skim rumah pertamaku
So back to our story, 'My first house launched by government'. Boleh pinjam antara RM100 000-200 000(100k-200k). Kerajaan dah mintak pihak bank untuk merendahkan interest rate(faedah pinjaman). Bagus la, aku dok survey interest rate paling rendah antara semua bank, tapi tu la bila rate rendah pun, ada syarat lain jugak contohnya dah bekerja dengan government selama 6bulan. Aku baru je cukup 6bulan, bulan ni(mac). Satu lagi masalah bila nak cari penjamin, sapa nak menjamin nih. Adus tension tul la nak cari penjamin segala ni. Really wish ada orang dapat tolong jamin.
Hope this government plan gonna ease my problem a bit. At least, biar la syarat dia tak perlu penjamin. Hehehehe hope so...
Kenapa aku kalut nak cari rumah even aku now dok dengan parents aku? Aku dapat offer orang jual rumah murah area rumah aku tu, bayangkan rumah area rumah aku tu dah jejak RM130k-160k, and this uncle nak jual rumah tu RM95k je! korang rasa patut ke aku tolak? Memang tak patut la kan. Apasal lak dia jual murah? Well, dia dah sakit and all of his family ada kat KL, so sapa nak urus dia kat sini kalau dia dok kat sini. Jadi dia ambil keputusan nak jual je rumah tu. Alhamdulillah aku dapat cop dulu rumah tu.
Sapa-sapa pun akan pikir 2x nak jadi penjamin, bayangkan kalau korang jamin orang tu, pastu orang tu tak nak bayar pinjaman dia. Si penjamin ni la yang kena tanggung pinjaman orang tu. Malang la nasib penjamin tu. Tu la dilema penjamin dan problem/ masalah paling besar untuk menjamin. Kena fikir risiko untuk menjamin orang even orang yang dijamin adalah bestfriend korang. Coz aku ada la dengar cerita dari my aunt, colleague dia(Mr. A) punya nasib macam tu lah. Mr. A jamin bestfriend dia, bila kawan Mr. A ni kena buang kerja, Mr. A ni la yang kena bayar pinjaman kawan dia. Mr. A ni kerja dengan government. Kesian Mr. A ni kan kena tanggung biawak hidup.Najib Tun Razak bersama wakil-wakil bank dan institusi kewangan yang terlibat dalam Skim Rumah Pertamaku selepas menandatangani perjanjian antara Kementerian Kewangan, institusi-institusi kewangan dan Cagamas Berhad di Dewan Tun Hussein Onn, PWTC, Kuala Lumpur, semalam. Turut hadir Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah (tujuh, kiri), timbalannya, Senator Datuk Ir. Donald Lim Siang Chai, Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr. Wan Abdul Aziz Wan Abdullah (enam, kiri), Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz , Pengerusi Cagamas Berhad, Datuk Ooi Sang Kuang (sembilan, kanan) dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Steven Choy (lapan, kanan). - Bernama
Kenapa aku letak pic pelancaran ni? Ok sebab aku kagum dengan 2 orang wanita yang dikelilingi oleh lelaki-lelaki tu. Hebat! And memang selama ni aku kagum dengan Tan Sri Dr. Zeti Akthar Aziz tu, hail to her! Dia mampu berdiri di kalangan lelaki dan dikenali oleh dunia coz dia bijak bab ekonomi and pernah dapat pengiktirafan oleh badan kewangan dunia. Kalau boleh aku nak jadi sebagus dia.(**,)boleh ke? there is a long way to go...

2 comments:

Si Gadis Yang Mahu Petik Bintang Itu said...

wehhh..sgt menarik kan kan skim ni hihi :)

Yong said...

wow mieza is back! thanks dear, miss u here.jom r pk nak beli rumah lak.beli now selom harga btambah naik. rumah kat area proton city tu..huh lawa nak mampus. nak! nak! dok berangan nih.