Saturday, March 5, 2011

Kenangan bulan Maulidur Rasul (Rabiul Awwal)


Dah tamat bulan Rabiul Awwal yang meriah. Bulan kelahiran junjungan Muhammad s.a.w. Tadi kenduri macam kira kenduri penutup lah kat rumah jiran aku. Meriahkan bulan ni, mesti korang pun banyak dapat jemputan maulidur rasul ni. Kat area rumah aku ni asal hujung minggu je gerenti ada jemputan maulidur rasul, kekadang tu sehari sampai 2 atau 3 jemputan. Kalau hari kerja je yang jarang ada, ye la yang jadi tukang masak pun ada yang jenis bekerja jugak. Tapi yang penting bulan maulidurrasul ni memang la meriah sangat.
Ingat lagi zaman sekolah dulu, kalau kat sekolah sambut maulidurrasul, hari tu semua bergaya dengan baju melayu dan baju kurung. Kat sekolah gerenti ada majlis maulidur rasul (acara makan-makan). Mula-mula sampai sekolah pagi hari acara bacaan yassin dulu lepas tu solat hajat, acara makan-makan. Kemudian acara selawat dan diikuti pertandingan nasyid. Yang berlakon pun ada. Meriah sangat kalau buat sambutan kat sekolah. Sehari suntuk tak payah nak belajar, jadi budak memang happy.
Yang pasti setiap kali sambutan, jemputan maulidurrasul gerenti ada bunga rampai. Kalau masa sekolah dulu cikgu suruh pelajar buat bunga rampai dan bawak ke sekolah. Aku pun sibuk la mencari kat belakang rumah daun pandan, bunga kertas( ambik rumah kawan, memandangkan rumah aku takdak bunga), kengkawan yang lain pakai bunga rose lagi. Pastu cari minyak wangi (selalunya aku terkam minyak atar). Memang wangi. Bab hiris daun pandan halus-halus memang best, ye la esok kat sekolah boleh bertanding gan kawan sapa potong lagi halus dan cantik. Aku suka tengok bunga rampai, warnanya cantik; warna hijau pandan gabung dengan warna putih atau merah atau kedua-duanya.
Kat sekolah nanti cikgu kelas akan gabungkan dalam mangkuk. Masa selawat tu main cubit sikit sorang, tapi selalu ambil banyak la kan, letak atas tisu. Hehehe wat letak dalam almari baju...
Rindu zaman sekolah dulu...

No comments: