Monday, November 9, 2009

Don’t compare me with others

Hmm jangan la nak banding kan aku dengan orang lain. Or membandingkan orang lain dengan aku. Jangan bandingkan dia dengan aku. Jangan bandingkan keupayaan aku dengan dia. Kalau aku mampu, dia tak mampu, biarlah. Setiap manusia ada kelebihan dan kekurangan. Aku lebih dari segi tu, tapi lemah dari segi lain. Dia lebih dari segi ni, tapi kurang dari segi lain. Dia seorang yang lebih dari segi kasih sayang dan mengambil berat; dia seorang yang cukup penyayang, selalu mengambil berat ahli keluarga dia. Aku lebih baik dari segi keupayaan, aku mempunyai kemampuan.
Hmm setiap manusia lahir bagi melengkapkan kisah kehidupan. Walau bukan kepada kita, tapi pelengkap kepada orang lain. Janganlah merendah-rendahkan orang sebab setiap orang ada keunikan dan keistimewaannya.
Janganlah cemburu atau berdengki dengan kelebihan orang lain sebab dia masih ada malang/kesedihan yang tidak dia tonjolkan. Kadang-kadang manusia suka menunjukkan wajah gembira sebab dia tahu, ’when you laugh, the world laugh with you, but when you cry, you wipe alone.’

No comments: