Sunday, October 30, 2011

Beza hantu zaman dulu gan hantu zaman sekarang

 Cerita pasal hantu, entah kenapa, pagi-pagi ari ni terfikir pasal hantu. Well, otak aku terfikir beza zaman dulu gan zaman sekarang. tetiba terfikir pasal tebiat hantu pulak.
korang perasan tak, yang hantu zaman sekarang ni suka mengesot. Hantu-hantu zaman sekarang ni pun gamaknya tengok tv cerita ju-on er ke cerita the ring yang hantu dia keluar mengesot tu? aku lupa dah. sebab tu la hantu zaman sekarang ni dah pandai mengesot. Gamaknya dah boring gan gaya terbang or ketuk pintu.
selalunya hantu ni ikut budaya la, kalau kat china, kan dulu hantu yang melompat. pastu kat malaysia hantu style terbang or muncul dekat orang tu. kalau orang putis pulak hantu yang keluar dari coffin. banyak kajian aku pasal hantu ni. tapi aku bukannya berkawan gan hantu. er cuma berkawan gan hantu buku saja. hehehe
Ingat tak kisah dulu, zaman riuh cerita pasal hantu kum-kum? hantu yang bagi salam tapi yang keluar dari mulut hantu tu cuma bunyi kum...kum...saja sebab ambik part akhir perkataan assalamualaikum tu. Hantu tu tak boleh sebut assalamualaikum sebab maksud assalamualaikum ialah salam sejahtera ke atas mu, hamba Allah' kan. Sebab tu dia tak boleh sebut.
Awat tetiba keluar pasal kum kum ni? Baru-baru ni, aku tengok la kisah hantu kum kum tapi kisah ni bukan versi yang kisah yang tersebar tu lah. ni cerita tv saja. Hantu kat tv tu, ada yang mengesot dan yang ketuk pintu. ha sebab tu la aku rajin nak kisah pasal hantu ni. sebab teringat kat cerita hantu mengesot dalam drama tu.
hurm pada zaman akan datang pulak macam mana pulak tebiat hantu-hantu ni ye....

4 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

urrmmm nak comment pong x sure sbb citer antu mmg x pernah tgk...kalo tgk pong mesti tutup mata...seriau sebab selalu dtg dlm mimpi uwaaaaa

YONG JIAO XIU said...

hahaha xmencabar la ayu klo tutup mata. bila lagi nak jerit2. kan hubby ada sebelah, blh la peluk klo takut.hehehe

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

dia lagik suka usik bab2 ni
seriyess ai penakut giler bab ni

YONG JIAO XIU said...

hahaha hadoi! tak leh nak cakap apa dah. boleh imagine ayu kena kaco.