Friday, July 17, 2009

Bt Fraser(jalan ular ke jalan maut) +Sungai Perlak+ beruk/kera/monyet (pilih la)

12 July 2009
semalam tido pukul 5 pagi ,what you espect me to do? memang kalau boleh nak bangun lewat la kan. hmm ayah nak hantar aku. kesian dia, aku sayangggggggg ayah. hehehe dia terlalu manja kan aku.
Ok back to the story, dalam pukul 12 kami bertolak termasuk la adik aku. Ayah ajak lalu jalan bukit Fraser. Ok, so kitaorang try la jalan tu. Nak tahu? Jalannya teruk oooo..bukan macam ular kena palu or lingkar ular tapi macam ular yang kena ikat bentuk ribbon, bayangkan la jalannya yang banyak selekoh and sempit kat atas bukit. Banyak je kawasan yang ada potensi menjadi kawasan tanah runtuh. Huhuhu ayah aku pulak pecut, memang gerun takut jatuh gaung. 60 km per jam. Laju jugak untuk kawasan yang macam tu.
Selekoh memang banyak lah, tak usah nak kira, memang meter tak leh naik hingga seratus lah, kalau naik grenti dah arwah dah kot. Pemandangan memang banyak tempat cantik. Ada jugak air terjun tapi aku tak dapat nak hayati pemandangan sebab kecut perut giler dengan jalan dia. Selekoh yang terlindung dengan kawasan bukit... bayangkan lah, kalau bertembung, memang arwah dah. Aku berani kata kalau orang yang drive kat situ boleh jejak hingga seratus km/hour memang dia layak masuk Fomula 1 lah, jalan dia ada jugak selekoh maut lagi dasat dari Formula one kat Sepang tu, dah la jarak selekoh dekat-dekat. Jarak antara selekoh dalam 20meter je dengan selekoh yang lain.
Memang serik nak lalu jalan tu lagi. Aku yang mula-mula naik bukit tu mengantuk tahap dewa ke-12 memang terus segar-bugar dengan kelajuan and selekoh and cerun bukit. Nak sampai atas memakan masa yang lama. Masuk dua-dua; turun and naik bukit memang lebih 1 jam lah jugak.
Pastu kitaorang lalu kawasan tasik tadahan air kat Sungai Perlak, memang cantik and ramai orang datang tengok kawasan tu.
Haaa masa nak naik bukit ada kera masa atas bukit ada beruk, aku mula-mula mana la tahu beza dua menatang nih. Ayah aku kata beruk ekor pendek dari ekor kera. Hmm aku tak reti lah nak nilai. Hmm camne lak dengan monyet dan lotong ye? Aku rasa lebih kurang jugak. Selamat la gorila and Orang Utan boleh beza lagi. Hmm ingat tak kat menatang yang nama Yeti? Hmm dulu glamor gak orang ramai jumpa.
Tiap kali ada ayah hantar grenti aku dapat belajar ilmu baru. Tengok ari ni aku dah tahu macam mana nak nilai beruk and kera. Masa aku dapat keja kat Kelantan aku belajar hulu dan hilir, pastu beberapa words dialek Kelantan yang aku tak paham. Hmm yang problem nye aku dah lupa semula dah hulu mana and hilir mana. selamat la ja'tuh dan na'ik aku ingat lagi, ja'tuh maksud nye matahari jatuh lah. Tapi hulu hilir ni aku tak tau mana nak check,takkan nak tengok sungai je, air mengalir belah mana kan? Kot air mengalir dari matahari naik, apa aku nak cakap, na'aik or hulu or hilir? hmm so still blur gak aku ni.

No comments: