Friday, July 17, 2009

Penyakit thalassemia

Hari tu aku ada janji nak post kan isu ni.
Hmm tanda-tanda yang cousin aku dapat bila dia kena penyakit ni:

Cousin aku kerap demam. Dalam sebulan ada sampai 3-4 kali demam. Memang kesian kat Mak Na aku yang risau kan anak perempuan tunggal dia.

Bila dapat kesan penyakit ni?
Hmm penyakit ni dapat dikesan masa umur cousin aku 4 tahun. Bila dia kerap demam, doktor yang selalu merawat dia mintak pakcik and makcik aku rujuk ke Hospital Kuala Lumpur. Pastu disahkan penyakit ni.

Penyakit ni penyakit keturunan ke?
Menurut doktor, penyakit ni memang keturunan. Walaupun makcik dan pakcik aku sihat, kemungkinan salah seorang daripada mereka adalah pembawa. Sampai sekarang ni pun, tak tahu siapa yang jadi pembawa coz menurut keturunan masing-masing takde la pulak yang mengidap penyakit ni. Tak bermakna mak and ayah aktif dalam sukan, penyakit ni hilang coz makcik and pakcik aku ni polis.

Mesti ada yang terjejas kan...

- Yup ada yang terjejas. Well for me it is suffering lah. Cuba korang bayangkan, cousin aku yang kecik ni terpaksa carry with her ubat. Waktu malam dia kena inject dengan jarum, dan ada ubat yang disalurkan ke badan dia sepanjang dia tidur. Makcik aku terpaksa wat poket khas untuk lekatkan kat badan dia, nak letak mesin kecik (aku panggil alat ni mesin, tapi tah apa je coz benda ni yang akan salur ubat tu perlahan-lahan kat badan dia).

- Setiap bulan dia terpaksa ke hospital untuk mengambil darah. Darah cousin aku darah O sama dengan darah aku la ni. Sebab tu aku fikir aku patut derma darah untuk orang-orang yang memerlukan. Pakcik aku panggil dia PGL, Puteri Gunung Ledang coz PGL pun mintak darah sebagai hantaran and cousin aku ni pulak setiap bulan kena menerima ehsan orang untuk bagi darah kat dia.

- Cousin aku tak boleh aktif. kesian dia, memang tak boleh nak aktif, lari-lari ke memang dapat pelepasan dari pihak sekolah. Walaupun dia suka main terpaksa dikurangkan.

- Umur cousin aku sekarang dalam 9 tahun dah sekarang. Badan dia kurus tinggi. Maybe tinggi ikut keturunan coz pakcik and makcik aku memang tinggi, tahu-tahu je la polis...

Cost ubat?

- Apa yang aku tahu, memang cost untuk ubat ni mahal (ubat yang disalurkan ke badan cousin aku setiap malam tu lah). So dapat bantuan kerajaan coz pakcik and makcik aku keja government. Er kalau tak salah aku 1tiub ubat dia dalam RM 100 jugak.

Puteri tunggal kesayangan keluarga Azman and Zarina : Nur Azlin, my cousin

PGL yang selalu dimanja oleh abang-abangnya. Suka membuli abang-abangnya memandangkan dia disayangi keluarga, manja and keletah ;-)

No comments: