Friday, September 4, 2009

Semakin lama kita hidup, kita semakin tamak.

Hmm aku kata kat diri aku jangan inginkan hidup lama nanti kau akan jadi tamak. Dalam doa aku, aku dah lama berhenti meminta dipanjangkan umur aku sebab bagi aku, semakin panjang umur aku, aku akan jadi semakin tamak. Tamak bukan dari segi harta tetapi tamakkan masa. Masa akan jadi tidak pernah mencukupi untuk aku, bila dah kahwin akan ada anak, kita akan fikir ’jangan la Kau tarik nyawa aku sekarang, ya Allah biarlah aku dapat melihat anak-anak aku membesar’. Apabila anak itu sudah besar, permintaan yang sama akan diminta ’jangan la Kau tarik nyawa aku sekarang, ya Allah biarlah aku dapat melihat anak-anak aku kahwin’. Bila semua anak dah kahwin, kita akan minta lagi ’jangan la Kau tarik nyawa aku sekarang, ya Allah biarlah aku dapat melihat wajah-wajah cucu aku’. Lagi apabila telah dimakbulkan, kita akan meminta lagi ’ ’jangan la Kau tarik nyawa aku sekarang, ya Allah biarlah aku dapat melihat cucu sulung aku kahwin’. Apabila sudah tercapai hajat itu, sekali lagi kita akan membuat permintaan ’jangan la Kau tarik nyawa aku sekarang, ya Allah biarlah aku dapat melihat wajah cicit aku’.

Mana aku tahu or agak benda ni? Hmm nenek aku, dia pernah cakap dia nak tengok aku kerja dulu, banyak cucu dia kahwin masa dia masih ada. Kemudian dia harap dapat melihat wajah cucu sulung dia.

Bertapa kita cuba mengelakkan kematian.

Tapi aku pula takut nak hidup lama, aku takut semakin lama aku hidup semakin banyak dosa aku buat. Aku pun tak nak jadi tamakkan masa. Hmm tak nak merasa sakit tua. Sakit yang hari tu pun aku rasa seksa ni kan pula sakit tua yang bagi aku agak lama. Mintak jauh dengan penyakit tua...

Hmm semoga hidup aku juga makin banyak pahala mampu aku cari. insyaAllah... amin...

No comments: